Yoga vormen

Hatha Yoga
Hatha Yoga is het verbinden van tegendelen. 'Ha' betekent zon, 'Tha' de maan, en Yoga is de verbinding. De verbinding tussen lichaam en geest, middels de adem. Zo kom je in het dagelijks leven allerlei tegenstellingen tegen, zoals spanning en ontspanning, juist en onjuist, ziekte en gezondheid, kracht en zwakte. Ook op de yoga mat ontmoet je deze tegenstellingen. Hatha Yoga is énerzijds krachtig en inspannend, anderzijds ontspannend. Je versterkt en versoepelt je lichaam, ontspant de geest. De adem is de dragende kracht van elke beweging. Door concentratie op de adem ontstaat een meditatieve aandacht die leidt tot verstilling. De aandacht gaat naar binnen, naar jezelf.
Je werkt van lichamelijke bewustwording naar innerlijke bewustwording waardoor meer evenwicht in je denken ontstaat. Dit brengt je in contact met jezelf, je omgeving en leert je beter om te gaan met de tegenstellingen in het leven. Evenwicht ontstaat, je voelt je vitaler, energieker en meer ontspannen.

Iedere les kent een ander thema met verschillende asana's (houdingen), pranayama's (ademoefeningen), een liggende ontspanning en soms een korte meditatie oefening. het brengt je verdieping en inspiratie binnen jouw eigen mogelijkheden. 

Mindful Yoga & Meditatie
Met Mindful Yoga & Meditatie houd je de asana’s (houdingen) langer aan, wat de chakra's en het bewustzijn stimuleert, en je voorbereidt op de ontspanningsoefening en de meditatie. De vorm is vergelijkbaar met Yin yoga en aangevuld met mindfulness en meditatie. De les is toegankelijk voor iedereen, ook als je lichamelijke beperkingen kent. Je leert bewust het lichaam en het denken te onderzoeken, ondersteund door de adem. De meditatie wordt begeleid, gevisualiseerd of met de mindfulness methode van Jon Kabat-Zinn gegeven. In het dagelijks leven leer je je beter te concentreren en gemakkelijker te ontspannen. Het denken wordt rustiger en meer gefocust. Deze les is een mooi vervolg op een mindfulness training.

Ayuryoga
Ayuryoga is een vorm van Hatha Yoga gebaseerd op de Indiase wetenschap Ayurveda.
De eeuwenoude wijsheid van de Indiase gezondheidsleer Ayurveda brengt samen met Yoga balans op drie niveaus:
lichamelijk - geestelijk - spiritueel. De lessen worden aangepast aan de seizoenen, waarin telkens een ander element overheerst. Wij maken onderdeel uit van de natuur en gaan zoveel mogelijk mee in het ritme van de natuur. In combinatie met voeding en leefwijze volgens je eigen unieke "blauwdruk" vormt het een geheel. In de lessen zullen krachtige houdingen afgewisseld worden met zachte houdingen. De les wordt altijd afgesloten met een fijne ontspanning.

Mindfulness oefenlessen
Ben je nieuwsgierig naar mindfulness of wil je je eigen beoefening opfrissen? De lessen zijn er om samen te oefenen in een groep en om de verbinding met mindfulness vast te houden of te versterken. Tijdens het volgen van de mindfulnesstraining lukt regelmatig mediteren best aardig. Maar als de training afgelopen is, kan het lastig zijn om de beoefening vast te houden. Dan is meedoen met de oefenlessen misschien iets voor jou. Ook als je nog geen ervaring hebt met mindfulness of meditatie, dan zijn de lessen een mooie gelegenheid om kennis te maken met aandachttraining. 

In de mindfulnessles wordt een zitmeditatie afgewisseld met een lichaamsgerichte oefening (liggende yoga, staande yoga, bodyscan, loopmeditatie) of een andere begeleide meditatie. 

Kundalini Yoga
Kundalini Yoga is een dynamische vorm van yoga. Het maakt je levenskracht wakker en ontwikkelt deze op een uitgebalanceerde manier. Je komt beter in je vel te zitten, waardoor je lichamelijk en geestelijk steviger en stabieler wordt. Iedere les kent een vaste opbouw en wekelijks staan we stil bij een ander thema, zoals de wervelkolom, de spijsvertering, het immuunsysteem, stress reductie of emotionele balans. Dat maakt de lessen gevarieerd; soms dynamisch en actief, dan weer rustig en aandachtig. Inspanning en ontspanning wisselen elkaar af. We besteden aandacht aan kriya’s (lichaamsoefeningen), asana’s, pranayama’s (ademoefeningen), meditatie en mantra’s.

Yin Yoga
Yin Yoga is een serie grondoefeningen waarin de spieren ontspannen blijven. Doordat de houdingen bij Yin Yoga lang worden aangehouden en er geen spierkracht gebruikt wordt, werkt Yin Yoga herstellend op fysiek en meditatief op mentaal niveau. Fysiek stimuleert Yin Yoga bindweefsel, zoals banden en kraakbeen, door er voor een langere tijd een zachte spanning op te brengen. Hierdoor bereik je een maximale beweeglijkheid van de gewrichten. Het meditatieve aspect ondersteunt het ontwikkelen van mindfullness (bewuste aandacht) en werkt kalmerend. Je kunt ervaren hoe je weerstanden in je lichaam en geest los kunt laten, door te ademen en steeds dieper te ontspannen. Yin Yoga is een mooie voorbereiding op meditatie.

Tijdens de Yin Yoga les maak je contact met wie je bent en mag je jezelf volledig laten zijn zoals je bent. De Yin Yoga les is toegankelijk voor iedereen, met of zonder yoga ervaring. Een mooie aanvulling op yang yogavormen of sport, maar ook voor mensen met een blessure of een zittend beroep.

Pilates
Pilates is een harmonieuze bewegingsmethode met oefeningen voor een gezonde geest en een gezond lichaam. Om dit te bereiken bestaan er speciaal ontwikkelde Pilates oefeningen. Met Pilates word je je beter bewust van lichaamshouding, kracht en adem.

Yin Yang Yoga
Yin Yang Yoga is een combinatie van twee yoga soorten. Het activeert je actieve kant en je kalme kant. De les is zo opgebouwd dat je eerst heerlijk actief wordt en opwarmt en daarna de rust vindt in jezelf. Echte Yin en Yang dus. Zoals je zacht en hard, snel en langzaam, warmte en koude kunt ervaren. Tegenstellingen die je met deze vorm in balans brengt. 

Yogilates
Lianne Beijer van @EatandgetFit geeft intensieve trainingssessies gebaseerd op Ground Control Pilates met een vleugje Power Yoga & Core Stability Training... kracht, souplesse, controle en balans komen samen in een uur durende training die we afsluiten in Savasana zodat iedereen weer helemaal opgeladen & ontspannen naar huis gaat. In de zomermaanden zullen we geregeld naar buiten gaan voor een training.

Detox Yoga
De Detox Yoga Serie die door SoulSupply is samengesteld stimuleert het reinigings-proces in je lichaam. Detox Yoga bestaat uit veel draaiingen/twists en vooroverbuigingen. Deze asana’s/poses stimuleren de afvoer van gif-en afvalstoffen vanuit het diepe onderliggende weefsel in je lichaam (melkzuur, lymfevloeistof en koolstofdioxyde). Het wordt dan overgedragen aan het spijsverteringsstelsel en lymfesysteem zodat ze afgevoerd kunnen worden uit het lichaam.

Deze yoga wordt ook wel ‘Yoga voor de organen’ genoemd die het spijsverteringsvuur in het lichaam opstookt. Naast de asana’s speelt ook pranayama/ademhaling een belangrijke rol in het stimuleren van de reiniging. De Detox Yoga Serie bestaat daarom uit Asana en Pranayama.

Om mentale ontgifting, ontspanning en rust te bevorderen wordt de Detox-Yoga serie altijd afgesloten met een geleide meditatie van 15 of 30 minuten met Yoga-Nidra. Zowel tijdens een sapvastenkuur als zonder, is het belangrijk je bloedcirculatie, spijsvertering en lymfeklieren te stimuleren. Dit zorgt ervoor dat je gifstoffen uit je lichaam afvoert. De buik, de darmen, lever, milt, en nieren zijn de gebieden en organen die je daarmee zuivert van opgehoopte afval- en gifstoffen.

Voordelen Detox Yoga

  • Verbetering van je spijsverteringssysteem
  • Verbetering van je endocriene systeem
  • Vermindering van een opgeblazen gevoel en constipatie
  • Verhoging van kracht en uithoudingsvermogen
  • Vermindering van vertophoping rond je buik en heupen
  • Gewichtsverlies
  • Verhoging van vitaliteit en verjonging
  • Slanke taille
  • En nog meer ...

Tieneryoga
Met Tieneryoga ervaar je kracht en balans in de houdingen met hulp van eenvoudige adem- en meditatietechnieken. Het maakt je lijf en geest krachtiger, mooier en soepeler! Je leert de Hatha Flow Yoga. Een serie van yogahoudingen, die vloeiend in elkaar overgaan. De techniek van de yogahoudingen krijgt spelenderwijs aandacht. Je werkt met respect voor jouw eigen mogelijkheden en grenzen. Er is ruim tijd voor het rustig doorvoelen van de houdingen in de 'flow' en voor ontspanning na de inspanning. 

Kinderyoga
Met kinderyoga leren kinderen meer respect te hebben voor zichzelf én anderen. Het zelfvertrouwen en het vertrouwen in het leven wordt ontwikkeld. De adem, die levensplezier en gezondheid brengt, staat tijdens de les staat voorop.

Elk kind is uniek en heeft zijn eigen karakter, gevoelens, kwaliteiten, valkuilen en uitdagingen. Iets beter kunnen doen dan een ander is onbelangrijk. Met yoga worden ze aangemoedigd hun eigen verlangens, vermogens en nieuwsgierigheid te ontdekken. Iedere les heeft een ander thema waarbij het doen van yoga, het prikkelen van de zintuigen, adem- en ontspanningsoefeningen, visualisaties, massage en meditatie aan bod komen. Hetgeen de kinderen hebben ervaren, wordt vaak verbeeld in de vorm van een tekening of andere creatieve uiting, alleen of samen. 

Kinderyoga is voor ieder kind, druk of juist rustig, het brengt datgeen waar hij of zij behoefte aan heeft. 

Yogadans voor kinderen
Yogadans is een holistische bewegingsleer waar de grote en kleine bewegingen van de natuur centraal staan. Iedere les neemt je mee naar een nieuw landschap waar van alles kan gebeuren.
In de lessen dansen we zonder al te veel technische informatie, de oefeningen worden beeldend overgebracht en prikkelen de fantasie, van daaruit ontstaat vanzelf harmonische beweging. Dit maakt deze lessen ideaal voor kinderen die wel ballerina willen zijn maar die klassiek ballet net iets te ingewikkeld of te streng vinden.